Jak napisać dobre case study?

Case study w marketingu to krótka biznesowa opowieść. Można powiedzieć, że to pewien opis korzystnej współpracy między firmą a klientem. Jest to potężne narzędzie budowania wiarygodności i pozwala udowodnić, że Twój przekaz marketingowy opiera się na rzetelnych doświadczeniach, a składane przez Ciebie klientowi obietnice mają pokrycie w rzeczywistości. Przeczytaj jakich zasad warto przestrzegać podczas pisania swojego case study.

6 zasad pisania case study

  1. Ustal dokładne cele

Zanim zabierzesz się za pisanie, dobrze przemyśl swoją grupę docelową. Dla kogo tak naprawdę piszesz? Jak wygląda Twój klient docelowy? Pamiętaj, że potencjalni klienci będą czytać Twoje case study jeżeli będą już wstępnie zainteresowani Twoją ofertą, ale nie będą pewni decyzji. Case study ma im pomóc utożsamić się z Twoim byłym klientem i uwierzyć, że jesteś w stanie rozwiązać także ich problem. Jakie więc cechy swojej firmy chcesz podkreślić?

  1. Wybierz case’a do case study

Pamiętaj, że zyskasz na wiarygodności tylko, jeżeli będziesz opisywał prawdziwe zdarzenia. Wybierz historię z przeszłości, która wpisuje się w Twoje cele i na temat której posiadasz wystarczające źródła.

  1. Zaplanuj strukturę

Twój case study musi być przejrzysty, konkluzywny i atrakcyjny dla potencjalnego czytelnika. W związku z tym potrzebujesz struktury case study która jasno przedstawi całą sytuację i ułatwi Ci pisanie całości.

Najczęściej stosowaną ramą jest:

  • Streszczenie. Nie każdy czytelnik będzie chciał czytać wszystko. Na początku umieść streszczenie umożliwiające szybkie zapoznanie się z treścią i zachęcające do pełnej lektury.
  • Klient. Zacznij od opisu statusu quo sprzed ingerencji Twojej firmy. Nakreśl tło sytuacji, kontekst. To właśnie tutaj uwiarygadniasz swoją opowieść szczegółami i liczbami. Bądź konkretny.
  • Potrzeba. Biorąc pod uwagę sytuację Twojego klienta, opisz potrzebę, z jaką zwrócił się do Ciebie. Innymi słowy – jaki miał problem? W tej części ważne jest, żeby czytelnik mógł uwierzyć, że jego także może spotkać taka sytuacja.
  • Rozwiązanie. Co zrobiłeś, żeby zaadresować potrzeby klienta? Jakie działania zostały podjęte i w jakiej kolejności? To właśnie ta część daje największe pole do popisu w pokazaniu profesjonalizmu.
  • Rezultaty. Na koniec opisz jak Twoje działania wpłynęły na sytuację klienta. Wylicz oszczędności, przedstaw rezultaty optymalizacji i nowych inicjatyw. Oczywiście to tutaj chwalisz się swoją skutecznością. W przypadku danych jakościowych warto czasem zacytować prawdziwe wypowiedzi klienta, oczywiście za jego zgodą.
  • Wezwanie do działania. Chcesz, żeby czytelnik podjął działanie po przeczytaniu całości, więc przypomnij mu o tym. Podsuń kontakt do swojej firmy, żeby mieć pewność, że właśnie zbudowane zaufanie zaowocuje!

Nie zapomnij o chwytliwym tytule!

  1. Pamiętaj o odpowiedniej narracji

Napisz historię – Twój case study powinien trzymać w napięciu na tyle, by czytelnik utrzymał swoją uwagę do końca i chciał zastanowić się nad opisywanymi zdarzeniami. W związku z tym pisz chronologicznie, w ten sposób historia będzie łatwa do zrozumienia. Weź pod uwagę także, że chcesz zbudować wiarygodność, a nie napisać zwykły tekst reklamowy – pisz o sytuacji, a nie stricte o swojej firmie, w przeciwnym wypadku Twój case study szybko zostanie uznany za jednostronną pochwałę firmy, zamiast za rzetelny opis relacji biznesowych.

  1. Umieść odpowiednie dane

Żeby Twoje case study było wiarygodne i przydatne, musisz być dokładnym i zawrzeć w opisie konkretne dane. Pamiętaj jednak, że mniej znaczy więcej – ogranicz suche fakty i omiń informacje, które nie są potrzebne.

  1. Zadbaj o przejrzystość

Twoje case study musi się dobrze czytać. Pomoże w tym nie tylko sprawnie prowadzona historia, ale także odpowiednia stylistyka. Wprowadź nagłówki, które pozwolą czytelnikowi szybko zerknąć na zawartość opisu, a także powrócić do wybranych fragmentów. Wprowadź elementy graficzne, takie jak tabele, wykresy czy diagramy, które szybko przedstawią przytaczane fakty. Pamiętaj też, że Twoje case study musi być na tyle krótkie, żeby nie odstraszać – od 600 do 1200 słów to rozsądna objętość.

 

Autor: Jan Pacan

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *