4 różnice w prowadzeniu social media dla klientów biznesowych i indywidualnych

 

Obraz 11

Z mediów społecznościowych korzysta ponad 2 miliardy osób¹. Dla niektórych z nich sprawdzanie aktualności czy udostępnianie treści na różnego rodzaju platformach social media stoi niemal na równi z oddychaniem. Dzielenie się informacjami ze znajomymi wydaje się oczywiste i łatwe. Jak jednak należy się zachować, kiedy chcemy dotrzeć do potencjalnych partnerów biznesowych? Oto 4 różnice w prowadzeniu mediów społecznościowych w firmach B2B i B2C.

 

1.Rodzaj treści

Prowadząc profil społecznościowy, należy zwrócić uwagę na grupę docelową, do której kierujemy przekaz marketingowy. Nastawiając się na kontakt z indywidualnymi użytkownikami, będziemy stawiać na reklamę własnego fanpage’a poprzez udostępnianie linków do pisanych przez nas artykułów czy specjalnie przygotowanych grafik. Innego rodzaju treści mogą nie przyciągnąć odpowiedniej liczby odbiorców. Przekaz warto dostosować również do użytkowników mobilnych, wśród których 52% korzysta z mediów społecznościowych².

Obraz 2

Źródło: Opracowanie własne na podstawie http://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2016/7-wearesocialsg_7GLOBAL_DIGITAL_SNAPSHOTINTERNETUSERSTOTALPOPULATIONACTIVE_SOCIALMEDIA

 

Planując działania marketingowe skierowane do przedsiębiorstw, mamy o wiele większe pole manewru w wyborze reklamowanych treści. Możemy udostępniać linki do prowadzonych przez nas webinarów oraz podcastów, dzielić się tworzonymi raportami czy opracowanymi przez nas case study. Nasze możliwości są większe, ponieważ dla firm bardziej liczy się profesjonalizm treści niż jej atrakcyjność wizualna.

2. Podejście do komunikacji i stylu wypowiedzi

Model B2C pozwala na dużą swobodę wypowiedzi i większą dowolność w prezentowaniu treści. Przekaz marketingowy kierowany do biznesu wymaga bardziej formalnego języka. W drugim przypadku, należy poświęcić dużo więcej uwagi na wypełnienie sformalizowanych wymogów edytowania i formatowania tekstu. Strategię marketingową należy opracowywać, mając na uwadze aspekty kulturowe kraju, na którym prowadzimy działania marketingowe. Na polskim rynku jest o co walczyć, bowiem liczba aktywnych kont na portalach społecznościowych wynosi tutaj 14 milionów.

Obraz 3

Źródło: Opracowanie własne na podstawie http://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2016/322

 

3. Kanały przekazu

Każdy portal społecznościowy oferuje inne możliwości dotarcia do odbiorców. Na przykład Twitter, z którego korzysta 7% polskich internautów, dzięki dużej szybkości przekazu, może być z powodzeniem stosowany do działań marketingowych zarówno w modelu B2B, jak i B2C. Inaczej jest w przypadku popularnego wśród Polaków Facebooka, z którego korzysta 36% użytkowników Internetu. Oferuje on mało rozwiązań dla prowadzenia komunikacji marketingowej skierowanej do przedsiębiorstw (choć Mark Zuckerberg stara się to zmienić). Podobnie jest z Instagramem i Pinterestem, które są wykorzystywane praktycznie tylko w przypadku komunikacji B2C.

 

Najpopularniejsze platformy społecznościowe w Polsce w czwartym kwartale 2015 r.

Obraz 4

Źródło: Opracowanie własne na podstawie http://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2016/331

 

Doskonałym przykładem medium społecznościowego, które sprawdza się w modelu B2B jest LinkedIn. Chociaż pod względem popularności daleko mu do Facebooka, to biorąc pod uwagę mnogość rozwiązań sprawdzających się w kontaktach z biznesem, jest zdecydowanie przed portalem Zuckerberga. Za pomocą wbudowanych w LinkedIna narzędzi marketingowych, można kierować swoje działania promocyjne do konkretnych przedsiębiorstw, wyselekcjonowanej branży, jak również pracowników na danym stanowisku.

4. Cele i sposoby mierzenia efektów

Przedsiębiorstwa działające w modelu B2C zwykle skupiają się na zarządzaniu społecznością i liczbie aktywnych użytkowników. Oznacza to stawianie na wzrost zaangażowania społeczności, poszerzanie świadomości o ofercie firmy, zwiększanie zasięgu udostępnianych przez markę treści oraz rozpowszechnianie ich między innymi przy pomocy marketingu wirusowego. Marketingowcy nastawieni na kontakt z konsumentem indywidualnym będą zwracać uwagę na to, ilu użytkowników polubiło czy też udostępniło daną treść.

Obraz 5

W relacjach B2B działania marketingowe skupiają się na tworzeniu treści, które sprowadzą ruch na konkretną stronę internetową i przyciągną potencjalnych klientów. Mierzenie efektów marketingowych skierowanych do klientów biznesowych koncentruje się na sprawdzaniu liczby osób, które kliknęły w konkretny link i znalazły się na pożądanej przez marketingowców stronie docelowej. W ten sposób można wstępnie wyselekcjonować osoby zainteresowane naszą ofertą oraz efektywniej ocenić potencjał sprzedażowy naszego produktu.

 

Tworzenie odpowiedniej strategii social media może być dla nas drogą przez mękę lub schodami do nieba. Ta podróż jest jednak warta świeczki. W kraju takim jak Polska za jednym kliknięciem myszki jesteśmy w stanie dotrzeć do 14 milionów użytkowników portali społecznościowych³. Mało? Aktywnych użytkowników Internetu jest u nas ponad 25 milionów³. Te liczby pokazują, że zdecydowanie jest o kogo walczyć, a media społecznościowe powinny być naszym pierwszym etapem w wyprawie po nowych konsumentów.

 

¹http://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2016/7-wearesocialsg_7GLOBAL_DIGITAL_SNAPSHOTINTERNETUSERSTOTALPOPULATIONACTIVE_SOCIALMEDIA
²http://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2016/7-wearesocialsg_7GLOBAL_DIGITAL_SNAPSHOTINTERNETUSERSTOTALPOPULATIONACTIVE_SOCIALMEDIA
³http://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2016/322

 

Miłosz Bartelmus, Konsultant YPI

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *