10 cech dobrego rozmówcy. Relacje biznesowe

 

Dobra komunikacja w firmie przekłada się na zadowolenie pracowników i klientów, a w konsekwencji na wzrost sprzedaży. Pomaga także w utrzymaniu poprawnych relacji z partnerami biznesowymi oraz z konkurencją. Jak funkcjonuje komunikacja w Twojej firmie?

Grafika_Arek

 

Ważne jest zrozumienie, że każda osoba może odebrać przekaz w nieco inny sposób. Z uwagi na to, wyróżnia się trzy podstawowe elementy, które mają największy wpływ na interpretację Twojej wypowiedzi:

  • gestykulacja i mimika twarzy – 55%*
  • ton wypowiedzi i modulacja głosu – 37%
  • treść – 8%

 

Zastanów się, na co kładziesz największy nacisk podczas rozmowy z pracownikami i klientami Twojej firmy. Być może nie treść, ale sposób wypowiedzi wywołuje u Twojego rozmówcy niechęć i jest przyczyną braku porozumienia?

By poprawić komunikację, warto nabyć pewne umiejętności, które znacznie ułatwią wypowiedź i zrozumienie drugiej osoby. Oto 10 najważniejszych:

 

 Bina-Effect-Letters-alphabet-red-27-300pxAktywne słuchanie

Skoncentruj się na wypowiedzi rozmówcy, poproś o wyjaśnienie niezrozumiałych kwestii. Parafrazuj, by upewnić się, że dobrze rozumiesz komunikat.

 

 Bina-Effect-Letters-alphabet-red-28-300pxKomunikacja niewerbalna

Pomagaj sobie w wypowiedzi, stosując odpowiednie gesty, mimikę twarzy, utrzymuj kontakt wzrokowy. To sprawi, że zostaniesz właściwie zrozumiany.

 

Bina-Effect-Letters-alphabet-red-29-300pxJasność i zwięzłość wypowiedzi

Twórz proste zdania, nie używaj słów, których druga osoba (np. klient) nie będzie w stanie zrozumieć. Koncentruj się na tym, co chcesz powiedzieć.

 

Bina-Effect-Letters-alphabet-red-30-300pxPewność siebie

Pokaż, że masz przekonanie do tego, o czym mówisz. Potwierdzi to wiarygodność wypowiedzi.

 

Bina-Effect-Letters-alphabet-red-31-300pxOtwartość

Chętnie nawiązuj kontakt także z osobami, których nie rozumiesz. Uzyskasz w ten sposób wiele wartościowych opinii oraz odmiennych punktów widzenia.

 

Bina-Effect-Letters-alphabet-red-32-300pxPrzekazanie informacji zwrotnej

Nie daj się ponieść złym emocjom! Wyraź ze spokojem swoją opinię o danej sytuacji (np. złym postępowaniu pracownika), wskaż swoje oczekiwania i poproś o wysłuchanie. To znacznie poprawi   skuteczność przekazu.

 

Bina-Effect-Letters-alphabet-red-33-300pxŻyczliwość

Uśmiech oraz przyjacielskie podejście wzbudzi u rozmówcy otwartość i szczerość wobec Ciebie.

 

Bina-Effect-Letters-alphabet-red-34-300pxEmpatia

Staraj się zrozumieć sytuację, w której znajduje się Twój rozmówca. Pokaż, że go słuchasz i szanujesz jego opinię.

 

Bina-Effect-Letters-alphabet-red-35-300pxSzacunek

Używaj odpowiednich zwrotów grzecznościowych. Szanuj odmienne zdanie rozmówcy, to dodatkowo wzbudzi otwartość względem Ciebie.

 

Bina-Effect-Letters-alphabet-red-27-300pxBina-Effect-Letters-alphabet-red-36-300pxWybierz właściwą formę przekazu

Zależnie od sytuacji, musisz wybrać, czy chcesz komunikować się za pomocą e-maili, czy prowadzić bezpośrednią rozmowę w obecności osób trzecich. Właściwy wybór ułatwi nawiązanie kontaktu z  rozmówcą.

 

Więcej informacji o umiejętnościach miękkich znajdziesz tutaj.

Być może wprowadziłeś już nową metodę komunikacji w twojej firmie (np. sposób rozmowy z klientem lub nowe środki przekazu)? Czy przyniosła oczekiwany efekt? Tutaj znajdziesz sposób, w jaki możesz to sprawdzić. Powodzenia!

 

* Amy Rees Anderson, Successful Business Communication: It Starts At The Beginning, 2013, http://www.forbes.com/sites/amyanderson/2013/05/28/successful-business-communication-it-starts-at-the-beginning/#7aa8b0c13280

 

Arek Szczepanowicz, Konsultant YPI

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *