Klient siłą biznesowych social media

Według raportu Digital, social & mobile in 2015. We Are Social’s compendium of global digital statistics z lutego 2015 r., w Polsce aktywnych jest 13 milionów kont w mediach społecznościowych, czyli aż o 8% więcej niż w styczniu 2014 roku. Kanał komunikacji, który angażuje ponad jedną trzecią społeczności trudno zlekceważyć, lecz jak efektywnie wykorzystać social media, by stały się w biznesie siłą, a nie tylko wynikającą z ducha czasu koniecznością?

Jedną z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o włączenie w strategie PR-owe mediów społecznościowych, jest stworzenie portretu modelowego odbiorcy naszych usług bądź produktu, czyli innymi słowy określenie targetu. Trzeba zdać sobie sprawę z tego, ilu naszych klientów mogłoby potencjalnie śledzić nasze konto w serwisie społecznościowym oraz aktywnie reagować na proponowane przez nas treści.
Najbardziej istotnym pytaniem jakie można sobie zdać jest to, czy odbiorcy naszych usług lub produktów w ogóle korzystają z mediów społecznościowych. Jeśli odpowiemy na nie negatywnie, nie oznacza to, że nasza działalność nie ma prawa bytu w interenecie – według badania GUS Społeczeństwo Informacyjne w Polsce w 2014 r., dostęp do internetu ma przecież 74,8 % ogółu gospodarstw domowych. Warto wtedy przemyśleć strategie, które będą angażować inne kanały niż social media.

Według badania Social Media 2014. Polska przeprowadzonego przez IRCenter, z Facebooka korzysta codziennie co szósty internauta. Kilkukrotnie w ciągu tygodnia zaglądamy na YouTube, natomiast reszcie kanałów swój czas poświęcamy kilka razy w miesiącu. Tak duża popularność Facebooka przekłada się na fakt, że to właśnie fanpage jest dla wielu firm prymarną aktywnością angażującą social media. Swój profil na Facebooku często posiadają także przedsiębiorstwa trafiające do małej grupy odbiorców, nie przekraczającej nawet stu użytkowników.

Facebook jest dla przedsiębiorców interesujący nie tylko ze względu na liczbę jego użytkowników – stanowi doskonałe narzędzie pozyskiwania nowych klientów. Dzięki systemowi polubień i udostępnień, aktywny fan profilu firmy jest jedną z najbardziej efektywnych możliwości wsparcia procesu budowania rozpoznawalności marki. Według Pew Research Center, w 2014 r. połowa użytkowników Facebooka posiadała ponad dwustu znajomych (mediana wynosi 200 znajomych). Co za tym idzie, przykładowo, mając tylko pięciu aktywnych fanów o naszych usługach może dowiedzieć się aż tysiąc osób. Dlatego tak ważne jest nie tylko dbanie o polubienia samego profilu, ale także takie dobieranie treści na nim przedstawianych, by fani chcieli się nimi dzielić z innymi.

W tej perspektywie nie bez znaczenia jest fakt, że dla 65 % użytkowników social media najpopularniejszym źródłem rekomendacji produktowych są opinie ich znajomych. IRCenter prognozuje, że ich znaczenie wzrośnie, ze względu na rolę, jaką odgrywają wśród „młodych dorosłych”. Warto zwrócić uwagę na fakt, że w social media zachodzi zmiana pokoleniowa. Miejsce dawnej dominującej grupy, czyli ludzi młodych (18-24 lata) z dużych miast, zajmują „młodzi dorośli” (24-34 lata) z mniejszych ośrodków miejskich (do 200 tys. mieszkańców). Tę tendencję obrazują poniższe wykresy.
wwwwwwwwww

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych IRCenter za: Jaki będzie rok 2015 w mediach społecznościowych, Brief.pl

 

Taki stan rzeczy niesie za sobą dwa podstawowe skutki: po pierwsze, pozwala na większą aktywizację przedsiębiorców, których grupą docelową są „młodzi dorośli” z miast zamieszkałych przez 100-200 tys. osób, po wtóre inspiruje do rewizji strategii PR-owych dostawców usług dla dawniej dominującej grupy. Ogromne znaczenie ma również dostosowanie platformy komunikacyjnej do wieku odbiorców usług danej firmy, co przedstawia poniższy wykres.

hhhhhhhhhh

Źródło: opracowanie własne na podstawie badań Gemius Polska,

Wywnioskować można, że założenie konta na Instagramie będzie dobrym rozwiązaniem dla firm, których klienci przynależą do najmłodszej wymienionej grupy (18-24) mało trafionym zaś, gdy należą oni do grupy najstarszej. Z tą ostatnią grupą można natomiast komunikować się z powodzeniem za pomocą Facebooka i Twittera. W najbardziej korzystnej sytuacji są przedsiębiorstwa, które oferują swoje usługi grupie „młodych dorosłych”, która w każdym przypadku stanowi co najmniej 25% użytkowników danego kanału.
W budowaniu strategii PR-owej w social media bardzo ważna jest nie tylko dokładna analiza możliwości budowania wizerunku firmy, lecz również poznanie – właśnie od strony społecznościowej – swojego obecnego i potencjalnego klienta. Jeśli tylko umiemy dobrze wykorzystać szansę jaką dają nam social media, droga do zaistnienia w nich stoi przed nami otworem.

 

Agnieszka Grabowska, Konsultant YPI

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *