Budowanie marki w Internecie, czyli o tym jak zyskać sympatię przyszłych klientów

W opublikowanych wynikach badań przeprowadzonych przez Główny Instytut Statystyczny w 2014 roku podano, że niecałe 75% Polaków ma dostęp do komputera z podłączeniem do Internetu. To bardzo cenna informacja, zwłaszcza dla firm, które dążą do rozwoju swojego przedsiębiorstwa wykorzystując do tego celu wirtualną przestrzeń.

Istnieje kilka sprawdzonych metod rozwoju marki w sieci. Mamy do dyspozycji portale społecznościowe, fora tematyczne, reklamy sponsorowane jak i treści content marketingowe. Przy umiejętnym zarządzaniu swoimi kampaniami reklamowymi firma całkiem niskim kosztem może osiągnąć dużą popularność i rozpoznawalność, a przy tym zwiększyć dochody.
Jak już zostało wspomniane portale społecznościowe są jednym z głównych środków reklamy i to one, na potrzeby tego artykułu, zostaną omówione.

wykres artykul

Źródło: Alexa Global Traffic

Warto zapoznać się z danymi przedstawiającymi najchętniej odwiedzane portale społecznościowe na świecie. Na pierwszym miejscu, niezmiennie widniej Facebook. W ciągu miesiąca loguje się na nim 900 000 000 użytkowników. Dlatego tak ważne jest, aby być częścią tej społeczności, bo to ona będzie potencjalnym klientem firmy. Drugie miejsce zajmuje Twitter, liczba polskich użytkowników na tym portalu cały czas wzrasta. Korzystają z niego przedstawiciele różnych branż. Moda na Tweetowanie rozszerza się, więc należy podążać tą ścieżką i docierać do większej rzeszy fanów. Serwisem rozwijającym się na polskim rynku jest Pinterest, który bardzo mocno zakorzenił się już w Stanach.

Facebook

Bijącym rekordy popularności portalem jest Facebook. Łącznie zgromadził blisko 1,5 miliarda użytkowników, czyli potencjalnych klientów każdej firmy, która prowadzi kampanie na tym portalu. Aby wprowadzić tę perspektywę w życie należy poświęcić dużo czasu, ponieważ samo posiadanie konta na Facebooku nie gwarantuje sukcesu.

Dobrze jest kiedy…

  • …nazwa fanpaga i zdjęcie profilowe pozwala rozpoznać użytkownikom co oferuje dana firma. Zdjęcie może przedstawiać logo firmy, bądź przedmiot ściśle związany ze sprzedawanym produktem czy usługą. Najbardziej skuteczna nazwa fanpaga jest krótka, może posiadać także frazy ułatwiające odnalezienie użytkownikom profilu firmy, np.: Piekarnia Cukiernia Kawiarnia Buczek.
  • …Twoje posty są niebanalne i przyjemne dla oka. Ciekawe publikacje sprawią, że zatrzymasz potencjalnego klienta na dłużej, a przy odrobinie szczęścia może pozostawi on po sobie ślad na stronie klikając LUBIĘ TO. Użytkownicy lubią być angażowani w facebookowe aktywności, dlatego w postach mile widziane są: zadawanie pytań, konkursy, prośby o udostępnianie.
  • …nawiązuje się pozytywne relacje ze swoimi fanami. Szybkie odpowiadanie na komentarze, wiadomości, polubienia, gwarantują, że zaufanie do marki będzie wzrastać w imponującym tempie. W wypadkach kryzysowych, nie należy uciekać od problemów, a tym bardziej usuwać nieprzychylnych opinii. Należy zmierzyć się z nimi, przeprosić jeśli trzeba. Facebookowicze szybciej wybaczą taką postawę niż ukrywanie na siłę niedogodności.

Twitter

Ubiegłoroczny raport Twittera wskazuje na to, że wszystkich użytkowników tego portalu jest aż około 300 milionów oraz że ich liczba stale rośnie. Warto zatem zapoznać się z tym serwisem, który może być kluczem do sukcesu firmy. Należy pamiętać, że jedna osoba może mieć konta na różnych portalach społecznościowych. Zadbaj o to, aby każdy wpis był oryginalny a fani byli zaskakiwani ciekawą treścią.

  • Tweet może mieć maksymalnie 140 znaków. Staraj się, aby publikowana treść zawierała tylko najistotniejsze informacje. Dobrze jest kiedy post ma około 120 znaków, ponieważ w momencie retweetowania postu przez innego użytkownika będzie on mógł dodać do niego coś od siebie.
  • Używaj hashtagów ( #hashtag ), pozwala to w prosty sposób pogrupować posty i ułatwić wyszukanie treści przez użytkowników. Należy pamiętać, że co za dużo to nie zdrowo, więc tekst składający się tylko z tego typu opisów nie jest efektywny. Aby tweet był skuteczny nie powinno się używać więcej niż trzech hashtagów. #ypiConsulting #BudowanieMarki #portalespołecznościowe

Pinterest

Dzięki tej stronie użytkownicy mogą w prosty sposób przyporządkowywać zdjęcia do odpowiednich tablic, z całego Internetu. To bardzo ułatwia sprawę, nie trzeba już pobierać zdjęć, które nam się podobają. Co ważne, liczba polskich użytkowników tego portalu z każdym miesiącem wzrasta, w tym momencie wynosi niecałe 2 miliony osób przypinających zdjęcia.

  • Nadawanie szczegółowych nazw tablicom oraz wyczerpujące opisywanie zdjęć ułatwi użytkownikom odnalezienie Twojego produktu. Im konkretniej tym lepiej.
  • Na Pitereście mile widziane są również zdjęcia własne. Jeśli są niebanalne i zwracają na siebie uwagę istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownicy będą się nim dzielić i przypinać do swoich tablic.

Umiejętne działanie na portalach społecznościowych jest skuteczną metodą na zbudowanie swojej marki i swojego wizerunku. Jeśli firma jest widoczna, w większości serwisach, ma szanse dotrzeć do większej liczby odbiorców i zdobyć ich sympatię. Aby osiągnąć zamierzone cele w kampaniach reklamowych należy włożyć w to mnóstwo czasu, chęci i niewielką ilość pieniędzy. Wytrwałość to klucz do sukcesu!

Anna Mucha, Konsultant YPI

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *